Oacceptabel försämring för arbetssökande i Salem

Pressmeddelande från Salems kommun 2015-08-31

Arbetsförmedlingen planerar att lägga ner flera lokalkontor i Stockholmsområdet, däribland i Hallunda, för att koncentrera verksamheten till Kungens Kurva.

- Detta förslag innebär en oacceptabel försämring för Salemsborna, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M). - Restiden skulle tredubblas till över en timme.

- Arbetsmarknadsverket måste tänka på att detta påverkar tusentals kunder i Huddinge, Botkyrka och Salem. Man kan inte bara utgå från sina egna interna behov. De arbetssökande har nog med besvär, utan att behöva resa runt över halva Södertörn, avslutar Lennart Kalderén.

Det var i förra veckan som arbetsförmedlingen kom med beskedet att en lång rad lokalkontor skulle läggas ner och ersättas med landets troligen största arbetsförmedling i Kungens Kurva. Enligt Arbetsförmedlingen är tanken är spara pengar genom att lägga allt större del på av jobbsökningen på Internet. Förslaget är nu ute på remiss för att alla ska få möjlighet att lämna synpunkter.

Lennart Kalderén (M)Kommunstyrelsens ordförande 070-623 29 00

Senast uppdaterad 19 april 2016