Innebandyspelaren Tobias Lindström årets idrottsstipendiat

Pressmeddelande från Salems kommun 2013-11-06

Salems kommuns idrottsstipendium 2013 går till Tobias Lindström, Salems IF. Tobias är 19 år och spelar innebandy i Salems IF. Han är en ambitiös idrottsman med stor talang för innebandy. Under 2013 var har mycket aktiv när Sverige vann U 19-VM i innebandy. Två mål och ett assist blev Tobias facit i finalen. Tobias är även tränare för juniorlaget och har fått utmärkelser inom föreningen som "Justaste spelare" m m.

Tobias är uppväxt i Salem och har spelat innebandy sedan 7-8 års ålder. Han har även provat andra idrotter såsom fotboll, tennis och karate, men nu är det innebandyn som gäller. Till vardags jobbar han på ett lager i Bromma.

Tobias har haft flera större lag som lockat honom till spel och han spelade bland annat en säsong i Balrog. Till slut har Tobias ändå valt att stanna i Salems IF, som nu leder div 1. - Det är i Salems IF jag har mina kompisar och trivs, säger Tobias. - Här känner jag mig trygg och hoppas kunna vara med och föra upp Salems IF i allsvenskan, avslutar han. Som spelare är han back och utmärker sig med sin snabbhet, spelsinne och skott. Han vet inte idag vad han ska göra med stipendiesumman, kanske resa.

Kultur- och fritidsnämnden beslutade att tilldela Tobias Lindström idrottsstipendiet för 2013 med följande motivering:

"Tobias Lindström är en ung och lovande innebandyspelare i Salems IF. Genom sin talang och ambition har han blivit ungdomslandslagsman i innebandy. I maj 2013 spelade han en avgörande roll med två mål då det svenska U 19 - landslaget blev världsmästare i Innebandy. Han spelar även i Salems IFs seniorlag.

Tobias är också aktiv som ledare och stöttar yngre spelare i Salems IFs juniorlag. Tobias har med sin ambition och engagemang lyckats bli landslagsman i innebandy och är i både sitt aktiva idrottande och som ledare en god förebild för Salems unga idrottare."

Salems kommuns idrottsstipendium delas ut av kultur- och fritidsnämnden för förtjänstfulla insatser inom idrottsområdet i Salem. Stipendiet är på 10 000 kr och delas ut vid kommunfullmäktiges sammanträde i Murgrönan den 19 december kl 19.00.

Anders Forsberg (M)
Kultur- och fritidsnämndens ordförande