Guld, silver och brons i Special Olympics

Pressmeddelande från Salems kommun den 4 augusti 2015

Louise Andersson Kierulf från Rönninge tog guld, silver och brons i bowling vid Special Olympics World Summer Games i Los Angeles. Louise tog ett individuellt guld, ett lagsilver och ett brons i 2-manna. Louise har bowlat sedan 1999 och tävlar för Norsborgs AIK. Hon bor i Rönninge och jobbar på en restaurang i Södertälje.

- Det var en tuff avslutande match, säger Louise Andersson Kierulf. - Jag missade sista slaget men amerikanskan jag mötte missade också och därmed vann jag med en enda poäng.

- Det har varit otroligt roligt att se våra tjejer och killar ge sitt allra yttersta här i värmen, säger Jonatan Sandberg, truppledare för den svenska delegationen. - Stämningen har varit på topp med enormt mycket intryck och alla i Sverigelaget har presterat utomordentligt bra.

Salems kommun kommer att uppmärksamma Louise bedrift i samband med höstens första sammanträde med kommunfullmäktige, torsdagen den 1 oktober kl 19.00.

Special Olympics World Summer Games

Special Olympics World Summer Games i Los Angeles är årets största idrotthändelse. De internationella spelen för aktiva med en utvecklingsstörning pågick mellan den 25 juli och 2 augusti. Över 6 500 atleter och 2 000 ledare från 165 länder tävlade i 25 olika idrotter på 27 olika arenor. Från Sverige deltog 61 atleter och 32 ledare för att tävla i bowling, fotboll, friidrott, golf, handboll, judo, ridsport och simning.

Officiell webbplats

Rolf Johanson