Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

På Salems webbplatser använder vi cookies för att webbplatserna ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.

Kartor för bygglov, bygganmälan eller tillstånd

I samband med att du ansöker om bygglov, marklov, förhandsbesked eller strandskyddsdispens behöver din ansökan innehålla en situationsplan baserad på en nybyggnadskarta. Vilken typ av karta du behöver beror på vad du ska göra.

Nybyggnadskarta

Nybyggnadskartan innehåller information om fastighetsindelning, höjder, planbestämmelser, eventuella uppgifter om anslutningspunkt till kommunalt vatten och avlopp, arealuppgifter samt servitut. Det är viktigt att situationsplanen som du lämnar in i din bygglovsansökan utgår från den nybyggnadskarta som tagits fram för din fastighet. Information om till exempel detaljplansbestämmelser och fastighetsgränser ska vara kvar i ursprungligt skick.

En nybyggnadskarta får inte vara äldre än 2 år vid bygglovsansökan eller bygganmälan. En nybyggnadskarta som är äldre än 2 år, men inte äldre än 5 år, kan revideras. En nybyggnadskarta levereras normalt inom fyra veckor efter beställningen.

Enklare varianter av nybyggnadskarta

Det finns även enklare varianter av nybyggnadskartan som i vissa fall kan
räcka till för bedömning av ärendet.  

  • Förenklad nybyggnadskarta

  • Utdrag ur baskarta

Kontakta din bygglovshandläggare för att få veta vilken karta som krävs i just ditt fall. 

Beställningsblanketter för kartor finns att hämta under Självservice.

 

VA-kartor

För information om vatten och avlopp kontakta Kommunens VA-enhet.
Vi karterar endast kommunens ledningar. Varje fastighetsägare ansvarar själv för sina ledningar.

Publicerad 04 maj 2016

Senast granskad 10 augusti 2017