Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

På Salems webbplatser använder vi cookies för att webbplatserna ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.

Lägenhetsregistret

Lägenhetsregistret är ett nationellt register över Sveriges alla bostadslägenheter. Registret är upprättat i hela landet från den 1 november 2010.

Lägenhetsregistret innehåller grundläggande uppgifter såsom bostadsarea, antal rum och kökstyp. Även bostäder i småhus, som villor och radhus ingår. Detta gäller oavsett om de används för permanent boende eller fritidsboende. Det finns ingen uppgift i lägenhetsregistret om vem som äger, hyr eller bor i en lägenhet. Registret innehåller endast information om själva bostaden och byggnaden, samt lägenhetsnummer.

Du som äger flerbostadshus eller småhus (inklusive radhus och fritidshus) ska enligt lagen om lägenhetsregistret (2006:378) rapportera nytillkomna, förändrade eller borttagna bostadslägenheter till kommunen. Förslag till numrering av lägenheterna lämnas av fastighetsägaren och registreras av kommunen.

Digital blankett sänds ifylld och undertecknad till:

Salems kommun
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
144 80 Rönninge

Blanketten ska ha kommit in till Salems kommun senast en månad efter slutförd förändring av bostadslägenheten.

Fråga om lägenhetsnummer

  • Boende som inte känner till sina lägenhetsnummer ska kontakta fastighetsägaren.

  • Fastighetsägare som har frågor om lägenhetsnumrering ska kontakta kommunen.

 

Publicerad 04 maj 2016