Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

På Salems webbplatser använder vi cookies för att webbplatserna ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.

Specialpedagogik

Specialpedagogiken i förskola och skola kan sägas ha två huvudsakliga funktioner: förebyggande respektive åtgärdande.

Specialpedagogiska åtgärder sätts in när den vanliga undervisningen inte bedöms räcka till. Sådana åtgärder kan innebära allt från att barn och elever får särskilt stöd i eller i nära anslutning till den ordinarie verksamheten till att de ges stöd i särskilda undervisningsgrupper, särskola eller specialskola.

Stödet kan också innebära att lärarens undervisning och situationen i klassrummet/förskolegruppen förändras för att bättre passa eleven/eleverna i behov av särskilt stöd.

Publicerad 21 april 2016

Senast granskad 12 maj 2017