Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

På Salems webbplatser använder vi cookies för att webbplatserna ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.

Om förskolan

På Jägargårdens förskola har vi iordningställt olika hörnor tillsammans med barnen, hörnor som ständigt förändras beroende av barnens intressen att utforska materialet. Genom reflektioner om barnens eget utforskande lyfter vi deras funderingar i och utanför barngruppen, samt återkopplar i dokumentationer med barnen. Vi arbetar utifrån tanken att barn kan själv, vilket kräver att vi pedagoger är aktiva och reflekterande.

Vi har som grundföresats att allt får ta tid, det är här och nu som lärande sker oavsett om det är vid blöjbyte eller vid utforskandet av exempelvis matematikhörnan, ateljén eller instrumentsamlingen.

Vårt arbetssätt präglas av språkmedvetenhet genom att vi sätter ord på det barnen gör och genom att använda synonymer, stödtecken, samt uppmärksamma olika modersmål.

Materialet i de olika hörnorna är tillgängligt och synligt där var sak har sin plats utifrån tanken om KASAM – känslan av meningsfullt sammanhang. Detta så att barnen kan experimentera i sitt lärande, tillsammans i interaktion. I dessa möten gynnas det sociala samspelet och empatin i olika sammanhang.

Vi arbetar efter Läroplan för förskolan, Lpfö 98 reviderad 2010 och andra styrdokument bland andra likabehandlingsplanen. I läroplanen formuleras förskolans värdegrund och uppdrag samt mål och riktlinjer för verksamheten. Det enskilda barnets utveckling och lärande skall främjas i nära samarbete mellan förskola och hem.

Vi strävar efter en god samverkan med er föräldrar och ser gärna att ni är delaktiga i vår verksamhet.

Publicerad 13 juni 2016

Senast granskad 01 juli 2016