Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

På Salems webbplatser använder vi cookies för att webbplatserna ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.

Studiehandledning

Målet med studiehandledning på modersmålet är att eleverna ska kunna öka måluppfyllelsen i olika skolämnen efter sina förutsättningar. Genom studiehandledning ges eleven möjlighet att utveckla sin tvåspråkighet, då specifika termer och begrepp (ämnesspråk) i olika skolämnen kan fås på två språk.

Studiehandledning kan vara en tillfällig insats och kallas då för extra anpassning eller vara en stödinsats som ska vara en del av elevens individuella utvecklingsplan och eventuellt åtgärdsprogram. Det är rektor på den skola där eleven är klassplacerad som fattar beslut om studiehandledning.

Studiehandledningen kan

  • vara en tillfällig handledning av elever mot nya begrepp, högre nivåer av förståelse samt ett nytt språk,

  • visa eleverna hur något ska göras så att de kan utföra liknande uppgifter på egen hand, det vill säga ger verktyg för framtida behov

Studiehandledaren är en viktig länk mellan elevens tidigare erfarenheter av skola och den undervisning och skolkultur som eleven möter i Sverige.

Publicerad 22 juni 2016